Skänninge

Kom på att jag inte skrivit nåt sen vi åkte i Skänninge den 19e…
Vi kom till anmälan ca 20 minuter efter dom öppnat, det är minst en halvtimme för sent. Så det blev att stå i en lång och långsam besiktningskö.
Samma kartläsare, samma gamla däck men ett annat spakställ och lite kortare bakfjädrar.
Så det gick ju bättre att växla men fortfarande inte helt bra. Kanske inte blir bättre med original låda.
Inte märktes den någon direkt skillnad med lite lägre bil bak heller, den är på tok för mjuk!
Slet till o med på stänkskydden…..   Så original bakfjädring är inget för rally men det var väl rätt väntat
Så nu blir det att beställa såna där dyra saker, å äta nudlar å hårt bröd ett tag.  😛
Han som manövrerar bromspedalen lär det nog göras något åt oxå…   trampar på den alldeles för tidigt.
Det var ju tur att jag har skaffat en reservdelsbil…  den fick donera en backspegel, stod en sån där plåt potatislåda i vägen 😉

Och så får jag tacka swedek.se för bra service!!!

wpid-20150419_082741.jpg

wpid-20150419_143438.jpg


Växla….

Har roat mig några timmar i garaget…   Original växelspak och reglage va ju aningens sladdrigt och oexakt så med delar av ett skrotat sådant, lite rör, järnbitar och ett spakställ som jag har vunnit (TXR Performance) så blev det så här!

wpid-20150407_184642.jpg

Kan ju hända att det blir en snyggare version om det funkar bra…..


Premiär!

Så blev det dags för första tävlingen med s60, sprint i Grängesberg på långfredagen. Provkörning innan vart det ju dåligt med. Skulle ju göra det helgen före men kom bara några kilometer sen sa generatorn upp sig. Det blev ett par småsvängar på skärtorsdagen så jag fick prova lite i alla. Första riktiga provbromsningen vart spännande, ojusterad bromsvåg så  det blev låsta bakhjul och en rätt hyfsad sladd….
Vi körde ju tävlingen enbart för att kolla så allt fungerade och det gjorde klart över förväntan! Det enda lilla felet var att det läckte lite olja i en koppling till oljekylaren. Konstaterade oxå att original växelreglage inte alls är lämpligt för tävling. Man fick växla sakta och försiktigt vilket gjorde att motorn tappade laddtryck och svarade lite dåligt när man fått i nästa växel. Så nu håller jag på och mekar ihop ett nytt spakställ. Det ska ju oxå bli respons på motorn så då borde det problemet försvinna.
Väghållningen kändes riktigt bra trots att bakvagnen är orörd sen jag köpte bilen och däcken är ca 6 år gamla och tämligen slut….

Finns incar från sista åket på filmsidan…

Å så får jag tacka några snälla fotografer för bilderna nedan…

grängesberg1 grängesberg4 grängesberg 150403_2